Detartraj dentar

Detartrajul dentar reprezintă o procedură de profilaxie dentară efectuată în cabinetul stomatologic, în timpul căreia medicul stomatolog îndepărtează integral depunerile de tartru de la baza dinților, într-un mod complet neinvaziv și nedureros. Procedura de detartraj este esențială pentru menținerea sănătății orale, deoarece previne apariția cariilor dentare și a infecțiilor orale.

Ce este detartrajul dentar?

Detartrajul dentar este procesul de îndepărtare a depozitelor de tartru și placă bacteriană de pe suprafața dinților, cu ajutorul unor instrumente manuale sau a unor dispozitive sonice sau cu ultrasunete. Detartrajul dentar poate elimina depunerile subgingivale de tartru, care nu pot fi eliminate printr-un periaj dentar realizat la domiciliu, dar care reprezintă un pericol pentru sănătatea orală.

Tipuri de detartraj

Detartrajul poate fi clasificat în funcție de localizarea depunerilor de tartru în cavitatea bucală în: detartraj supragingival și detartraj subgingival. De asemenea, detartrajul se poate clasifica pe baza metodei utilizate pentru îndepărtarea depunerilor dentare în: detartraj manual (metodă mecanică), detartraj cu ultrasunete sau detartraj sonic.

Detartrajul manual

Metodă tradițională de igienizare dentară, ce constă în îndepărtarea mecanică a depunerilor dentare de pe dinți, cu ajutorul unor instrumente manuale de detartraj și chiuretaj, precum pile, seceri sau chiurete.

Detartrajul cu ultrasunete

Metodă modernă de îndepărtare a depunerilor dentare, ce constă în utilizarea unui dispozitiv cu ultrasunete (care emite unde sonore de mare frecvență) pentru a desprinde și îndepărta placa bacteriană și tartrul de pe dinți. Detartrajul cu ultrasunete este mai puțin invaziv decât detartrajul manual, fiind în general preferat atât de către pacienți, cât și de medicii stomatologi.

Detartrajul sonic

Detartrajul sonic, considerat mai eficient decât cel ultrasonic și implicit decât cel manual, utilizează propulsia cu aer pentru a îndepărta depunerile de tartru. Principalul dezavantaj al detartrajului sonic îl reprezintă zgomotul specific produs de instrumentar, care poate fi dificil de suportat de către pacienți.

Cat de des se recomanda efectuarea unui detartraj?

Detartrajul se recomandă a se efectua la intervale de 6 luni, în cazul pacienților fără patologii orale sau tratamente stomatologice în curs, și la intervale mai scurte, de 3 luni, în cazul pacienților cu aparat dentar sau care prezintă factori de risc pentru boala parodontală.

Procesul de detartraj profesional

Procesul de detartraj profesional constă în îndepărtarea tartrului și a altor depozite de pe suprafața dinților și din jurul acestora, care nu pot fi îndepărtate prin periajul zilnic. Înainte de a începe detartrajul, medicul stomatolog va examina starea dinților și a gingiilor și va evalua nivelul de tartru și de placă bacteriană. În funcție de nivelul de tartru, va determina metoda cea mai potrivită de curățare. Detartrajul este prima etapă a procesului de curățare și este în general urmat de un periaj profesional, Airflow și de un tratament cu fluor, în funcție de necesitățile pacientului.

Cum arata dintii dupa detartraj?

După detartraj, suprafața dinților va fi netedă, iar culoarea dinților poate părea mai albă, datorită faptului că de pe dinți au fost îndepărtate depunerile de placă bacteriană și tartru dentar. Cu toate acestea, detartrajul nu înlocuiește albirea dentară, o procedură stomatologică de estetică dentară care poate fi efectuată pentru îndepărtarea petelor și a decolorațiilor dentare.

Cat costa detartrajul dentar? Pret:

Costurile unui detartraj dentar variază în funcție de diferiți factori, precum complexitatea intervenției, experiența medicului sau clinica în care este efectuată procedura. În clinica Dentalist, costurile unui pachet de igienizare dentară complet (cuprinde un detartraj, o curățare profesională, un Airflow dentar și un tratament cu geluri de protecție cu fluor) sunt unele fixe și pot fi consultate aici.

Cat dureaza un detartraj profesional?

Durata unui detartraj profesional poate varia în funcție de gradul de acumulare a tartrului și de necesitățile individuale ale pacientului. În general, detartrajul durează între 30 de minute și o oră. În cazul existenței unor depuneri mai persistente de tartru, procedura poate dura mai mult timp sau poate fi nevoie de mai multe ședințe.

Recomandari utile inainte de detartraj

Atât înainte, cât și după un detartraj dentar, este esențial ca igiena orală să fie una adecvată. Aplicarea recomandărilor generale ale medicilor stomatologi sau ale recomandărilor specifice, personalizate (după caz) cu privire la igiena dentară constituie un element esențial pentru menținerea sănătății orale și prevenirea problemelor dentare.

Restrictii & indicatii dupa detartraj

După un detartraj dentar, există câteva restricții și indicații importante care, atunci când sunt respectate, pot maximiza beneficiile procedurii. Este recomandat ca după un detartraj să se evite:

- alimentele și băuturile foarte reci sau foarte calde, timp de câteva ore după procedură;

- alimentele tari sau crocante;

- consumul de alcool;

- fumatul sau consumul de tutun masticabil.

Este important, de asemenea, ca igiena dentară la domiciliu să continue să fie una adecvată, iar rezultatele procedurii să fie evaluate de către medicul stomatolog.

Intrebari frecvente

Poti sa mananci dupa detartraj?

Deși există câteva precauții în ceea ce privește alimentația după un detartraj dentar, amânarea unei mese nu este una dintre acestea. În consecință, consumul de alimente imediat după detartraj (la 30-60 de minute de la intervenție) este acceptat, cu condiția evitării alimentelor dure, care pot răni gingia, cât și a alimentelor și băuturilor care au o temperatură prea ridicată sau prea scăzută.

Dintii sunt mai sensibili dupa detartraj?

În general, după efectuarea unui detartraj dentar, dinți pot fi temporar mai sensibili la stimuli termici (temperaturi prea joase sau prea ridicate) sau la presiune, lucru datorat faptului că detartrajul îndepărtează tartrul depus pe smalțul dentar.

Este dureros detartrajul?

Detartrajul poate fi uneori disconfortabil, însă nu dureros. În timpul procedurii pot apărea senzații de presiune sau vibrație, care nu produc însă dureri. În cazul pacienților cu sensibilitate dentară, pentru a nu exista riscul de apariție a durerilor, poate fi recomandată efectuarea unei anestezii locale.

Este permis fumatul sau alcoolul dupa detartraj?

Nu se recomandă fumatul sau consumul de alcool imediat după detartraj, deoarece ambele obiceiuri pot întârzia vindecarea și pot agrava sensibilitatea dentară. Fumatul poate afecta negativ circulația sângelui la nivelul cavității bucale și poate agrava inflamația gingiilor, ceea ce poate duce la sângerări și dureri. De asemenea, poate încetini vindecarea țesuturilor și poate crește riscul de dezvoltare a infecțiilor. În mod similar, consumul de alcool poate agrava sensibilitatea dentară și poate irita gingiile și țesuturile moi ale gurii.

Se poate realiza detartrajul in timpul sarcinii sau alaptarii?

Detartrajul dentar reprezintă una dintre procedurile stomatologice sigure pentru femeile gravide și pentru cele care alăptează, recomandate de către medicii stomatologi. Cu toate acestea, în cazul femeilor gravide cu sensibilitate dentară, care nu prezintă depuneri semnificative de tartru și care nu suferă de nicio afecțiune orală, poate fi recomandată amânarea procedurii până după naștere.

Detartrajul poate afecta gingiile?

În anumite situații, în urma unui detartraj gingia poate deveni inflamată și sensibilă la atingere. Refacerea gingiei după detartraj constituie un proces important pentru menținerea sănătății dentare și prevenirea afecțiunilor gingivale și poate fi accelerată printr-o igiena orală riguroasă.

Cum poti preveni aparitia tartrului?

Tartrul este un depozit format în urma mineralizării plăcii bacteriene, care poate provoca numeroase probleme de sănătate dentară. Pentru a preveni apariția tartrului, este important să se mențină o bună igienă orală și să se evite pe cât posibil consumul de alimente bogate în zaharuri. De asemenea, deoarece tartrul se poate forma mai ușor în spațiile greu accesibile periuței dentare, este necesară utilizarea periuțelor interdentare și efectuarea unor igienizări profesionale ale danturii, la un anumit interval de timp.

Se poate face detartraj daca ai carii?

În mod normal, detartrajul se poate face chiar și dacă există carii dentare, însă este important de menționat faptul că detartrajul nu tratează cariile, ci doar îndepărtează tartrul și placa bacteriană de pe suprafața dinților și de sub linia gingiilor. În consecință, este recomandată tratarea cariilor în mod corespunzător, înainte de a efectua detartrajul sau orice altă procedură de profilaxie dentară.

Este necesara anestezia pentru detartraj?

De obicei, detartrajul nu necesită anestezie, deoarece este o procedură neinvazivă și nedureroasă. Cu toate acestea, detartrajul manual poate fi efectuat sub anestezie, în special pentru pacienții cu sensibilitate dentară sau pentru cei cu anxietate legată de dentist.

Care este diferenta dintre detartraj si periaj profesional?

Detartrajul și periajul profesional sunt două proceduri de profilaxie dentară diferite, dar complementare, care ajută la menținerea sănătății orale. Comparativ cu detartrajul, ce constă în îndepărtarea plăcii bacteriene și a tartrului de pe suprafața dinților, periajul profesional este efectuat pentru îmbunătățirea aspectului dinților, nefiind la fel de eficient în îndepărtarea depunerilor de placă și tartru.