Limba albă încărcată (saburală): cauze, tratament și prevenție

Limba albă sau limba saburală constituie un semn clinic caracterizat prin modificarea aspectului limbii, care devine complet sau parțial albă. În general, limba saburală este rezultatul acumulării de bacterii, celule moarte și resturi alimentare pe suprafața papilelor gustative. Deși adesea este un simptom benign și tranzitoriu, asociat cu o igienă orală inadecvată, limba albă poate fi, de asemenea, un indicator al unor afecțiuni sau a unor dezechilibre în organism.

Ce este limba albă/albicioasă (încărcată, saburală)?

Limba albă sau albicioasă, cunoscută în termeni medicali sub denumirea de limbă saburală, este un simptom frecvent raportat în timpul vizitelor la stomatolog, ce se caracterizează prin apariția unei pelicule de culoare gri sau albă pe suprafața limbii. În funcție de cauze, poate fi încărcată fie întreaga suprafață a limbii, fie anumite porțiuni. În anumite cazuri, când se observă și alte simptome asociate, precum arsuri ale limbii, cerul gurii alb, dificultăți la înghițire sau un gust acru în gură, limba saburală poate indica prezența unei infecții sau a unei afecțiuni a cavității orale.

Limba albă: Cauze

Apariția limbii albe încărcate poate fi determinată de mai mulți factori, printre cei mai comuni fiind:

- neglijarea periajului zilnic sau folosirea incorectă a aței dentare;

- consumul insuficient de lichide;

- fumatul sau consumul de produse din tutun;

- anumite infecții fungice sau bacteriene, precum candidoza sau infecțiile cu streptococi;

- reacții adverse la unele medicamente;

- alte afecțiuni medicale (sifilisul, boala Kawasaki, lichenul plan sau carcinomul cu celule scuamoase pot reprezenta, de asemenea, o cauză pentru gust acru în gură și limba încărcată).

Cum trebuie să arate o limbă sănătoasă

O limbă sănătoasă are anumite caracteristici specifice care indică o bună sănătate orală și, implicit, o stare generală de sănătate bună. Limba sănătoasă are de obicei o nuanță roz-pal, care poate varia în funcție de dieta individuală și de medicamentele administrate. De asemenea, limba sănătoasă ar trebui să fie relativ netedă, umedă, fără crestături sau fisuri adânci.

Limba albă - Boli asociate

Limba albă poate fi un semn al unui număr ridicat de afecțiuni, atât de natură infecțioasă, cât și inflamatorie sau legate de dezechilibre ale microbiomului oral. Alături de cauzele ușoare pentru limba albă încărcată, precum deshidratarea sau igiena orală precară, există situații în care candidoza orală, leucoplazia sau anumite boli autoimune pot fi asociate cu încărcarea limbii.

Leucoplazia

Leucoplazia se referă la o condiție orală caracterizată prin apariția unor pete sau leziuni albe pe mucoasa orală, inclusiv pe limbă, care nu pot fi îndepărtate prin frecare. Leucoplazia se asociază în general cu consumul cronic de alcool sau cu utilizarea produselor din tutun. Deși leucoplazia în sine nu este o condiție gravă, poate fi considerată precanceroasă, ceea ce înseamnă că există un risc mai mare ca persoanele cu leucoplazie să dezvolte cancer oral.

Candidoza orală

Candidoza orală este o infecție fungică a gurii cauzată de ciuperca candida albicans, ce se manifestă prin apariția unor pete albe pe limbă și pe interiorul obrajilor, care pot provoca durere și sângerare la atingere. Candidoza orală este mai frecventă la nou-născuți, vârstnici, persoanele cu sistem imunitar slăbit și la cele care iau antibiotice pe termen lung.

Lichenul plan oral (bucal)

Lichenul plan oral este o afecțiune inflamatorie cronică netransmisibilă care implică pielea și/sau mucoasele, inclusiv mucoasa bucală. Lichenul plan se manifestă prin apariția unor erupții pe diverse zone ale corpului, însoțite adesea de ulcerații. Când afectează mucoasele orale, lichenul plan se manifestă prin încărcarea limbii, tumefierea sa și apariția senzației de arsură. Cauza exactă a lichenului plan oral este necunoscută, dar este considerat a fi o reacție autoimună. Stresul cronic, hepatita C și unele medicamente pot agrava simptomele sau pot crește riscul de apariție a condiției. În cazuri rare, lichenul plan oral poate maligniza.

Sifilisul

Sifilisul este o infecție bacteriană transmisă pe cale sexuală, cu o varietate de simptome, care apar în mod gradual, în funcție de stadiul în care se află afecțiunea. În primul stadiu, sifilisul determină apariția unei răni nedureroase la locul pătrunderii în organism a bacteriei, adesea în zona genitală, anală sau orală. Dacă nu este tratat, sifilisul poate progresa către stadii mai avansate, care afectează întreg organismul. Deși limba albă nu este un simptom comun al condiției, în sifilisul secundar (faza a doua a bolii) pot să apară leziuni orale de forma unor plăci nedureroase de culoare albă pe suprafața limbii.

Cancerul bucal

Cancerul bucal face referire la tumorile maligne care se dezvoltă în oricare parte a cavității bucale, inclusiv pe limbă, buze, gingii, partea interioară a obrajilor sau pe cerul gurii. Factorii de risc includ fumatul, consumul de alcool, expunerea la soare (pentru cancerul de buze) și infecția cu virusul papiloma uman (HPV). Detectarea timpurie a cancerului bucal, prin controale regulate la stomatolog, este esențială pentru un prognostic mai bun și pentru îmbunătățirea ratelor de supraviețuire.

Când trebuie să mergi la medic dacă ai limba albă

Limba albă poate necesita o atenție deosebită atunci când este însoțită de alte simptome sau când modificările de aspect persistă mai mult de două săptămâni, indiferent de îmbunătățirile în igiena orală sau de modificările dietetice. În plus, este esențial să se ia în considerare vizita la medic atunci când:

- apariția peliculei albe este însoțită de disconfort, dureri, arsuri, ulcerații în cavitatea bucală sau modificări de gust;

- există antecedente de expunere la infecții cu transmitere sexuală;

- modificările limbii sunt însoțite de alte simptome sistemice sau locale (precum febră, pierdere în greutate neintenționată sau oboseală cronică);

- modificările apar după administrarea anumitor medicamente.

Cum diagnosticăm limba încărcată

Pentru a putea stabili ce boli indică limba încărcată sau dacă problema în sine constituie un motiv de îngrijorare, este necesar controlul stomatologic și implicit efectuarea unui examen clinic al cavității bucale. Medicul stomatolog va examina limba și alte părți ale gurii, pentru a identifica semne de inflamație, infecție sau leziuni. De asemenea, va fi luat în considerare istoricul medical și orice medicament sau aliment consumat recent. În cazuri rare, se poate recomanda o biopsie a țesutului pentru a exclude afecțiuni mai grave.

Tratament pentru limba albă/limba încărcată

Tratamentul pentru limba albă sau încărcată depinde în mare măsură de cauza specifică care a dus la apariția simptomului. Adesea, o simplă acumulare de celule moarte și bacterii poate fi cauza peliculei albe. În aceste cazuri, periajul regulat al limbii cu o periuță de dinți sau un dispozitiv special pentru limbă poate fi suficient. Alte abordări pentru tratament limba incarcata:

- administrarea de antifungice (dacă limba albă este cauzată de o infecție cu candida albicans, medicul stomatolog poate prescrie produse antifungice, fie sub formă de pastile, fie de geluri orale);

- creșterea aportului de lichide și evitarea substanțelor deshidratante (cum ar fi alcoolul sau cafeaua);

- eliminarea factorilor iritanți (dacă se suspectează că tutunul, alcoolul sau anumite alimente sunt cauza, este indicată reducerea consumului acestora);

- ajustarea sau schimbarea medicamentelor (dacă se suspectează că un medicament este cauza, este necesară ajustarea dozei sau schimbarea medicamentului);

- administrarea de corticosteroizi (în cazul în care limba albă este asociată cu afecțiuni precum lichenul plan oral).

În cazuri rare, în care limba albă este cauzată de cancerul oral, tratamentul va depinde de stadiul, localizarea și tipul histologic al cancerului. Tratamentele pentru cancerul oral pot include:

- îndepărtarea completă a tumorii;

- radioterapie (utilizată singură în stadiile incipiente ale cancerului oral sau în combinație cu alte tratamente în stadiile mai avansate);

- chimioterapie (poate fi combinată cu radioterapia, în special în cazurile cu risc crescut de recurență sau în stadii avansate);

- terapie țintită.

Remedii naturiste privind limba albicioasă

Diverse remedii naturiste pot fi încercate pentru a trata sau ameliora limba saburală. Majoritatea remediilor naturiste nu au fost însă aprobate în urma unor teste clinice, astfel că nu înlocuiesc tratamentele medicale. Dacă problema persistă sau se agravează, este esențială consultarea unui medic stomatolog. Următoarele remedii naturiste pentru limba încărcată pot fi luate în considerare:

- soluția salină (poate ajuta la eliminarea bacteriilor și la calmarea inflamației);

- consumul de iaurt cu probiotice (poate ajuta la reechilibrarea florei orale și la combaterea infecțiilor fungice);

- ceai verde (cunoscut pentru proprietățile sale antioxidante și antibacteriene, se poate consuma sub formă de ceai sau poate fi folosit pentru clătirea gurii);

- bicarbonat de sodiu (poate fi folosit pentru a exfolia ușor limba și a elimina depunerile);

- miere (poate fi aplicată direct pe limbă sau diluată în apă și folosită pentru clătirea cavității orale).

Complicații și factorii de risc - Limba albă/albicioasă

La fel ca orice altă problemă medicală, limba albicioasă ar trebui evaluată de către un medic specialist. Neglijarea simptomului poate avea consecințe variate asupra sănătății generale, de la apariția halitozei până la durere, arsuri sau dificultăți în vorbire. În plus, în lipsa tratamentului, anumite afecțiuni care determină apariția depozitelor bacteriene pe suprafața limbii, precum sifilisul sau cancerul oral, pot avea o evoluție severă, existând riscul de deces.

Limba albă/albicioasă la copii și bebeluși

La copii și bebeluși, limba albicioasă este adesea asociată cu candidoza orală sau este legată de alimentație, în special după consumul de lapte. O igienă orală adecvată și consultul pediatrului sau a medicului pedodont pot ajuta la identificarea și la tratarea problemei.

Cum putem preveni limba încărcată/albă

Prevenirea limbii încărcate sau albe implică adesea adoptarea unor măsuri simple, care își propun menținerea unei bune sănătăți orale. De asemenea, evitarea factorilor de risc, de exemplu prin renunțarea la alcool sau tutun, reduce semnificativ riscul de apariție a condițiilor asociate cu limba încărcată. Recomandări generale pentru a preveni limba albă încărcată:

- menținerea unei igiene orale riguroase (implică, pe lângă curățarea dinților, curățarea limbii);

- clătirea gurii cu apă de gură fără alcool;

- hidratarea adecvată pe parcursul zilei;

- evitarea alimentelor foarte condimentate, acide sau alcoolice (care pot irita cavitatea orală);

- renunțarea la tutun sau alcool;

- consumul unei diete echilibrate;

- efectuarea controalelor stomatologice cu regularitate.